Autor Mihai Peticilă

Jucăriile sunt întotdeauna un dar care îi bucură pe copii. Evident că jucăriile îi bucură şi-i amuză şi pe părinţi, de cele mai multe ori. Însă orice copil învaţă atunci când se joacă. Acum, dacă Moş Crăciun a venit deja, toate jucăriile au fost primite, încercate şi testate, ar fi bine să ştim şi la ce îi folosesc acestea.
Învăţare şi perfecţionare a lucrurilor, fie ele deja ştiute, fie unele noi – cam asta se întâmplă atunci când un copil se joacă, potrivit publicaţiei UNICEF “Copilul meu este o persoană importantă”.
Pentru bebeluşi mici |
Când se joacă cu… | Copilul învaţă… | Mod de utilizare |
Când se joacă cu jucării mobile | Bebeluşul/copilul mic învaţă Să-şi focalizeze privirea şi să urmărească | Lăsaţi-le la îndemâna coplului. Odată ce un copil se poate împinge în mâini şi picioare sau stă şezând, acest tip de jucării trebuie aşezate la îndemâna lui. |
Când se joacă cu sunători şi jucării pentru muşcat | Să se întindă şi să apuce obiectele să producă sunete când le manevrează | Căutaţi jucării care se spală uşor, în culori contrastante cum ar fi roşu-alb; galben-negru; verde-portocaliu. |
Când se joacă cu oglinzi care nu se sparg, asezate la nivelul copilului | Să devină conştienţi de propria lor persoană răspunzând la propriile expresii faciale | Oglinzile care nu se sparg se aşează pe podea, pe perete sau încorporate într-o jucărie, incitaţi copilul să se privească şi comentaţi imaginea lui din oglindă, povestiţi-i despre ce vedeţi împreună în oglindă |
Indicaţii importante, pe care autorii broşurii UNICEF le dau pentru părinţi. Orice jucărie pentru bebeluşi va avea dimensiuni care nu permit înghiţirea, jucăria trebuie să nu treacă prin “cercul” ce se formează când lipim degetul mare al mâinii de degetul arătător (mai mari de 3 cm/3cm). Orice jucărie va fi bine şlefuită şi nu va avea asperităţi, aşchii sau componenete mici ce se desprind şi pot fi aspirate sau înghiţite de copil. |
Pentru bebeluşii mobili (bebeluşii care deja au început să se deplaseze singuri de-a buşilea sau mergători) |
Când se joacă cu… | Copilul învaţă… | Mod de utilizare |
Jucării care se împing cum ar fi maşinuţe sau un animal | Să-şi întărească muşchii şi să înteleagă că mişcările lor afectează alte obiecte | Copiii mici agreează în mod deosebit jucăriile care răspund prin zgomote plăcute sau au părţi mobile atunci când le acţionează |
Jucării care pocnesc, sau produc zgomote şi sunete | Permanenţa obiectelor (obiectele există, sunt acolo şi când nu le vezi) | Lăsaţi copii să le manevreze şi comentaţi, spuneţi-i ce se petrece când se joacă |
Păpuşi | Să-i imite pe adulţi şi să înveţe părţile componente ale schemei corporale | Păpuşile din vinilin sau cauciuc sunt cele mai bune, dar şi cele din material textil şi moale sunt foarte prietenoase dar mai dificil de întreţinut, totuşi pot fi spălate la maşina de spălat |
Figurine care reproduc diferite animale | Să-şi diversifice cunoaşterea şi să dezvolte relaţii emoţionale pozitive faţă de animale | Explicaţi copilului ce fel de animal reprezintă jucăria, ce calităţi are, ce caracteristici specifice. De exemplu: ursuleţul, stă în pădure, face mor-mor; îi place să mănânce miere, etc |
Cărţi din material plastic, carton tare, material textil | Semnificaţia cărţii, îmbogaţirea limbajului | Lăsaţi copilul să le manevreze şi la fiecare imagine imaginaţi o mică poveste, simplă şi scurtă pentru a întelege că o carte conţine poveşti şi are poze frumoase, uneori neîntâlnite în spaţiul cotidian |
Jucării pentru copii de 2-3 ani |
Jucării de îmbinat (jocuri de construcţii, blocuri, mărgele de înşirat) | Coordonarea ochi-mână pe măsură ce potrivesc obiectele unul cu celalalt | Fiecare piesă a acestui gen de jocuri trebuie să aibă cel puţin trei centimetri pentru a evita înghiţirea lor. Folosiţi cutii transparente pentru uşurarea curăţeniei |
Jucării pentru împins sau tras | Cum se potrivesc obiectele unele în altele, lucru care îmbunătăţeşte percepţia senzorială şi discernământul | Oferiţi ocazii şi spaţiul necesar pentru folosirea acestora atât în interiorul casei cât şi în exterior |
“Ţintare” cu ţăruşi mari (Plăci cu ţăruşi) Incastre (recipiente de diferite forme: maşini, găletuşe, căsuţe care au decupări şi formele adecvate decupării) | În mod gradat abilităţi motorii fine din ce în ce mai complexe. Îmbunătăţirea dezvoltării muşchiilor mari inclusiv echilibrul şi controlul musculaturii mari | Toate ţintarele ca şi incastrele trebuie să aibă dimensiuni care să ofere siguranţă. Puneţi la dispoziţie două trei seturi de ţintare cu marginile rotunjite cu numărul necesar de cuie într-o cutie transparentă. Asta vă va ajuta la curăţenie |
Balansoare stabile pentru călarie acţionate prin forţa picioarelor copiilor | Să coordoneze mişcările muşchilor mici şi să îmbunătăţească apucarea obiectelor în pensa bidigitală. Să se balanseze şi să se bucure când se mişcă independent, să-şi dezvolte echilibrul şi kinestezia | Copiii trebuie să fie capabili să urce şi să coboare singuri |
Puzzle – uri | Cum se potrivesc lucrurile, imaginile îi ajută în câştigarea independenţei şi auto-corecţiei | Scoateţi dvs. toate piesele jocului lucraţi cu copilul şi ajutaţi-l la primele încercări de reconstruire a imaginii. Găsiţi împreună cu copilul criteriul după care sortaţi părţile componenete. Puzzle-urile pentru copii mici sunt formate dintr-un număr redus de părţi componenete şi au dimensiuni mai mari |
Seturi de jucării cu oameni, animale, maşinuţe cum ar fi casa păpuşii, ferma, garaj | Să folosească limbajul şi să afle despre activităţile oamenilor mari | Este de preferat ca omuleţii să se potrivească şi în alte seturi |
Jucării cu diferite mecanisme, cu butoane, capace, mânere Jucării muzicale | Cauză-efect – Acest lucru se întâmplă când eu fac asta | Evitaţi obiectele care produc zgomote puternice sau necesită baterii. Copiilor le place să înveţe cum să acţioneze diferite jucării folosindu-şi “forţa de copil” |
Jucării pentru nisip şi apă abilităţi manuale | Dezvoltarea musculaturii mici şi mari |