• Ziua Internationala a Cititului Impreuna

    Pe 1 februarie am sӑrbӑtorit in stilul nostru Ziua Internationalӑ a Cititului Impreunӑ,

    11 copii mici, cu varste de pana la 2 ani, au citit impreunӑ cu noi cartea – Cӑlӑtoria Magicӑ.

    Vrem sӑ transmitem dragostea de lecturӑ și cӑrti copiilor nostri și sa facem din citit și rasfoit o distractie, inca de cand sunt bebeluși. 

    Am citit impreunӑ cu parintii și copiii povestea copilului-fluturaș. Aceasta spune, pe scurt, cum un copil-fluturaș zboara liber si fericit, descopera rand pe rand mai multe lucruri interesante din lumea noastra, traiește sarbatoarea vietii și iși da seama ca e unic și important.

    Ne-am dorit ca pe parcursul celor cateva minute in care am citit cartea, adica bebelușii au studiat-o iar eu am citit poezia, ale carei strofe insotesc fiecare pagina, sa fie bucurie, relaxare și sa se simta placerea lecturii.
    Dragostea de lectura și de carti este unul dintre cele mai mari daruri pe care orice adult le poate oferi unui copil, iar noi ne dorim foarte mult sa fim printre cei care sprijina acest lucru.

    Credem ca am sarbatorit cum se cuvine Ziua Internationala a Cititului Impreuna. Am citit impreuna cu bebelușii, bebelușii au citit singuri, ne-am jucat și am creat magie 🙂

    Va invitam cu drag sa fiti alaturi de noi și la sesiunile urmatoare de „baby reading”.

    Sustinem cititul de la cele mai mici varste!

  • Cand cititul produce copii destepti

    Autor Geanina Cleciu

    Ni s-a intamplat, de mai multe ori, fiind in vizita la prieteni care au și ei copilași, ca Iunia sa ia o carte de-a copiilor și apoi sa mearga la gazda, rugand-o(pe limba ei) sa o rasfoiasca impreuna.

     Ni se intampla adesea ca oamenii sa presupuna ca avem un copil, in mod natural, pasionat de citit și de carti. Cumva oamenii presupun ca daca o vad rasfoind cu drag carticele pentru copii, sau daca se duce singura și le ia din biblioteca petrecand minute in șir concentrata pe ele, atunci cu siguranta are o inclinatie spre ele și este un copil deștept, caruia ii va placea sa invete. Pe scurt, oamenii cred ca am un șoarece de biblioteca, in loc de copil. 

    Ceea ce este uimitor este faptul ca, de fapt, eu nu cred ca are o inclinatie pentru carti și nu cred nici macar ca ar trebui sa gandim in acești termeni. Pitica mea nu are rabdare nici macar acum, la doi ani și jumatate, sa asculte cum ii citim, mai mult de o pagina. Nu a fost niciodata tipul de copil care sa stea linistita și sa asculte cum ii citesc, sau care sa fie fascinata de povești. Insa este un copil caruia ii plac cu adevarat cartile și care le rasfoiește singura și chiar și le “povestește” ei inșiși. Suna paradoxal, nu? 

    Dar nu este. Pentru ca eu cred ca nu te naști cu iubirea de carte, ci o cultivi. Și e important pentru copiii noștri sa nu perceapa cartile ca pe ceva plictisitor, greoi și demodat, ci ca pe ceva fascinant și distractiv. 

    Am vazut de curand un experiment super interesant. Se facea ca undeva in SUA, de Halloween, cand copiii merg la colindat, li s-au pus in fata doua boluri, unul plin cu bomboane colorate și celalalt plin cu felii de mere. Li s-a spus copiilor sa ia fiecare cate un mar, deoarece este mai sanatos și le va face mult mai mult bine decat bomboanele super colorate. Ce crezi ca au facut copiii? Evident, și-au umplut buzunarele cu bomboane (ei credeau ca nu ii vede nimeni, dar erau supravegheati video). 

    Apoi, cercetatorii s-au gandit sa puna un panou mare deasupra celor doua boluri. Deasupra feliilor de mar era un supererou atractiv, slab, in forma și foarte sanatos, iar deasupra bomboanelor era un supererou gras, cu haine care abia il incapeau și care se vedea ca nu radia de sanatate și bunastare. Panoul concluziona cu intrebarea: “Ce fel de supererou vrei sa fii?”. Bineinteles, majoritatea copiilor nu știau sa citeasca, dar mesajul vizual era clar. Astfel ca absolut toti, toti copiii, au luat cate o felie de mar. Au mai fost și cativa care au luat și o bomboana, dar fiecare a luat cel putin și o felie de mar. 

    Ce ne spune asta? Ca de fapt copiii care nu simt nicio atractie fata de carti, nu sunt neaparat construiti diferit fata de cei carora le plac cartile, ci mai degraba, au perceptia greșita vis-a-vis de ele. Și oricat le-ai spune tu, ca e bine sa citeasca și ca e bine sa invete, ca ii va face mai deștepti, refuzul lor va fi unul categoric, atat timp cat le percep ca pe ceva plictisitor și nu la fel de distractiv ca jucariile, nu se vor atinge de nicio carte. 

    Și ce e rau in asta? Este ceva greșit la un copil caruia nu ii plac cartile și nu ii place sa citeasca? Este mai putin deștept decat un copil caruia ii plac? 

    Depinde din ce perspectiva privești. Genetic vorbind, inteligenta o cam ai in functie de neuronii cu care ai fost inzestrat inca de la naștere. Insa, fontanela bebelușilor se inchide abia la 2 ani cu un scop, acela de a permite  dezvoltarea(creșterea fizica) creierului. Așadar, nu este doar genetica. Și nu aș spune neaparat ca a cultiva pasiunea pentru carti, la copii, le pune neuroni in plus in cap, insa sunt cateva aspecte in care ii ajuta sa se dezvolte mai bine. 

    Primul dintre ele este limbajul. Cand ii citești copilului sau ii povestești o carte, creierul lui va retine acel cuvant, iar cand il va auzi apoi pronuntat greșit, iși va da seama care este forma corecta, ajutandu-l astfel sa invete pronuntia corecta. Dezvoltarea limbajului este foarte importanta, deoarece este un indicator pentru alte domenii de dezvoltare in viata copilului, cum ar fi modul in care acesta vede și interpreteaza lumea inconjuratoare, dar și abilitatea lui de a se autoregla din punct de vedere emotional. 

    Cititul il ajuta pe copil in dezvoltarea acestor abilitati sociale și emotionale, il invata abilitati importante din punct de vedere social, cum ar fi sa fie buni ascultatori și le largește vocabularul și memoria. 

    Practic, nu știu daca le pune neuroni in plus fata de ceea ce au primit la naștere, dar cu siguranta creaza cai neuronale noi. Iar inteligenta este apreciata ca fiind rapiditatea cu care un om face conexiunile neuronale și actioneaza pe baza lor. 

    Așadar, cred ca merita sa spunem ca daca le vom citi copiilor, vor fi putin mai deștepti.

     Ideea este doar sa nu ne bazam pe faptul ca vor citi ei oricum, cand vor fi mari. Pentru ca nu o vor face, daca nu au facut-o niciodata. Ci, sa facem din citit și rasfoit o distractie, inca de cand sunt bebeluși. 

    Citește impreuna cu puiul tau, rasfoiti, distrati-va, radeti și glumiti, povestiti chiar cu voci amuzante. Și ce daca nu are rabdare sa ii citești propriu-zis? Povestește-i ce se intampla urmarind ilustratiile. Crede-ma, va prinde!

    Dupa cum spuneam la inceputul articolului, nici fetita mea nu e inclinata in mod natural spre carti zic eu, dar nu ai spune asta cand o vezi prima data. De ce? Pentru ca a ajuns sa le iubeasca, sa le considere distractive și sa se entuziasmeze atunci cand le vede. Pentru ea, cartile sunt supereroul acela frumos de deasupra feliilor de mere:)

    Pentru copilul tau, ce reprezinta cartile? 

    https://www.littlecornerofjoy.com

  • Cititul si dezvoltarea bebelusului

    Autor Laura Dima

    Ca este benefic sa le citim copiilor de orice varsta e un fapt bine cunoscut, mai ales de catre parintii care sunt ei insisi pasionati de carti. Dar oare care sunt motivele din spate? Ce spun studiile, stiinta si psihologia despre avantajele aduse de citit? Si mai ales, la ce ii ajuta pe bebelusi contactul cu cartile? Si ce tip de carti sa alegem pentru ei?
    Din punct de vedere al stadiilor de dezvoltare intelectuala a copilului, descrise de psihologul Jean Piaget, de la 0 la 2 ani este etapa inteligentei senzorio-motorii. Bebelusul incepe sa primeasca informatii vizuale, auditive si tactile din mediu, sa devina constient de existenta unui mediu exterior si apoi sa coordoneze informatia primita cu deprinderile motorii in curs de dezvoltare. Ce beneficii aduc cartile in aceasta etapa de dezvoltare:

    ~Il ajuta sa-si dezvolte simturile. Si nu doar cel vizual. In acest aspect, cartile senzoriale au cele mai multe avantaje. Nu intamplator se numesc senzoriale, nu? Vorbim despre atingere, simtul kinestezic dezvoltandu-se prin contactul cu texturile si materialele folosite, dar si de vizual, bebelusul fiind expus la forme, culori, imagini cu diverse animale, fructe, legume etc, pe care cu timpul va incepe sa le recunoasca. Simtul auditiv se dezvolta cand ii citești bebelușului, cand ii spui o poveste. Deși el nu intelege in primele luni de viata sensul cuvintelor, invata sa faca diferenta intre tonalitatile și inflexiunile vocii și simte emotiile pe care tu le transpui in poveste.

    ~Ii dau ocazia sa-si exerseze si dezvolte motricitatea. Pe masura ce bebelusul creste, va incepe sa dea paginile singur, acest lucru fiind posibil datorita coordonarii mana-ochi si a dezvoltarii muschilor mici ai mainii. Apoi va putea sa faca si alte activitati incluse intr-o carte senzoriala, de exemplu inchiderea unui fermoar, a nasturilor sau a capselor. Avantajul acestui tip de carti este ca sunt personalizate si adaptate varstei copilului, fiind potrivite din primele luni de viata pana la 6-7 ani.

    ~Ii dezvolta limbajul si abilitatile. Studiile arata ca vocabularul si abilitatile matematice sunt mai bogate in cazul copiilor carora li s-a citit inca de la nastere, comparativ cu copii de aceeasi varsta, dar care nu au avut atat de mult contact cu cartile.

    Daca ne uitam din perspectiva dezvoltarii sinelui, de la 0 la 18 luni bebelusul este in etapa atasamentului. Este esential ca in aceasta perioada copilul sa primeasca atentie, disponibilitate de a raspunde la nevoile lui permanent, caldura, alinare, siguranta si predictibilitate, acestea din urma fiind date de un mediu armonios si de rutine. Astfel, copilul va dezvolta un stil de atasament securizant si va putea trece cu incredere in etapa urmatoare, a explorarii.

    ~Cititul cu bebelusul tau creeaza un moment de conexiune intre voi. Fie ca ii citesti dintr-o carte de povesti pentru copii, sau dintr-un roman cu care te relaxezi tu (daca mai indraznesti sa aspiri la relaxare in primele luni acasa cu bebe J), fie ca “inventezi” o poveste pornind de la o carte senzoriala, micutul tau iti aude vocea si iti simte prezenta, ceea ce ii da o stare de confort, de siguranta, de alinare. El nu intelege cuvintele, dar percepe tonalitatea, caldura din vocea ta, inflexiunile.

    ~Cititul poate deveni o rutina sanatoasa si placuta. Astfel se creaza un obicei bun pe termen lung, iar copilul va invata ca este ceva pozitiv, amuzant, relaxant. Ceea ce creste sansele ca, o data ajuns la scoala, cand apar lecturile “obligatorii”, el sa le perceapa ca pe ceva placut, nu ca pe o corvoada.

    ~Stimulezi inteligenta, invatarea, puterea de concentrare si imaginatia. Pana la urma, orice carte aduce aceste beneficii, indiferent de varsta pe care o avem cand o citim.

    Asadar, cititul e o ocazie minunata de conexiune si apropiere, de invatare si stimulare, de dezvoltare a limbajului, a capacitatii de ascultare si concentrare. Si pe langa toate acestea, e si o activitate placuta si distractiva, care va aduce emotii pozitive tuturor. Cu cat se intampla mai des, cu atat ea va crea o “dependenta”, dar una care are doar beneficii.
    Spor la citit !

    Laura Dima

    Psiholog si psihoterapeut cognitiv-comportamental

    www.facebook.com/LauraDimaPsihoterapeut/

    Tel: 0721.221.311

  •  De ce e important sa le citim zilnic copiilor, chiar de la varste foarte mici?

    Autor Editura Cartea Copiilor

    Succesul la școala și, mai tarziu, in viata, incepe acasa, cu 20 de minute de lectura zilnica impreuna cu copilul dumneavoastra

    Copiii carora li se citește incepand de la varste mici vor invata sa citeasca mai ușor și mai repede decat cei carora nu li s-a citit. Sa le citim copiilor este cea mai ușoara și mai putin costisitoare metoda prin care ii putem ajuta sa aiba succes la școala. Este unul dintre cele mai importante lucruri pe care le putem face ca parinti.

    Copiii invata sa citeasca la școala, dar de multe ori asociaza cititul cu lectiile și nu cu o activitate distractiva. De departe cea mai eficienta metoda de a-i incuraja pe copii sa iubeasca lectura și cartile este sa le citim de mici, și cu cat incepem mai devreme, cu atat șansele de succes sunt mai mari.

    S-a prezis, la un moment dat, sfarșitul cuvantului tiparit. Dimpotriva, internetul a facut cititul o parte și mai importanta din viata noastra. Internetul in sine este o uriașa sursa de informatii și de divertisment, bazata pe umilul cuvant scris. Pentru a utiliza internetul in mod eficient, pentru a evalua corect valoarea informatiilor de pe web, capacitatea de a citi și de a gandi critic este vitala.

    Cititul este o abilitate foarte importanta pe care trebuie s-o invete copiii noștri. Va imaginati cum ar fi sa treaca o zi fara sa cititi? Cititul este necesar nu doar pentru a supravietui in lumea școlii sau a universitatii, ci și ca adult. Abilitatea de a invata despre subiecte noi și de a gasi informatii utile depinde de competenta de a citi și de a analiza materialul citit. Copiii carora li se citește de mici vor invata sa fie ei inșiși buni cititori. Cu cat li se citește mai mult copiilor, cu atat sunt mai interesati sa invete sa citeasca.

    Important este ca și copilul dumneavoastra sa ajunga sa deschida o carte de placere, singur, fara sa-i recomandati dumneavoastra și fara sa i se spuna de la școala.

    Cititul zilnic copiilor:

    – contribuie la crearea unei relatii stranse intre copii și adulti;

    – ajuta la dezvoltarea capacitatii de exprimare, a memoriei și creativitatii;

    – ii expune pe copii la cuvinte noi și ii invata structura gramaticala corecta a limbii;

    – ii ajuta sa invete sa gandeasca și imbunatatește capacitatea de concentrare;

    – ii ajuta sa invete mai ușor și sa aiba succes la școala;

    – ii invata valori morale;

    – previne excesul de televizor sau calculator;

    – ajuta la crearea dorintei de cunoaștere și de a invata pentru tot restul vietii.

    http://www.carteacopiilor.ro

  • 10 lucruri de facut cu copilul tau pana la 1 an

    Autor Geanina Cleciu

    Nu de mult timp am trecut și noi de varsta de 1 anișor. Deși in mare parte nu a fost chiar ușor, totuși uitandu-ma in urma, timpul a zburat rapid și realizez ca o sa imi fie dor de multe dintre etapele și lucrurile specifice perioadei de bebelușie. Mi-aș fi dorit sa fi avut o lista TO DO pentru primul ei an de viata, pe care sa o printez intr-un format maare și sa o agat undeva unde sa dau cu ochii de ea zilnic. In felul acesta, poate aș fi facut mai des unele lucruri de care o sa imi fie super dor cu cat trece mai mult timp și mi-aș fi amintit sa ma bucur de fiecare perioada pentru ca tare repede trec.

    Așa ca, m-am gandit sa compun o astfel de lista pentru mamicile ai caror copii nu au implinit inca un anișor, pentru viitoarele mamici, dar și pentru mine, pentru urmatorii posibili copii😄

    Hai sa vedem lista:

    1. Pupici și imbratișari💗

    De muuulta multa iubire și dragalașenie au nevoie prichindeii. Cand sunt bebeluși este foarte ușor sa ii smotocești și sa ii albești cu pupici, pentru ca stau și le și place. Dupa un an, dupa ce merg deja in piciorușe, mult mai greu stau la pupacit. De imbratișat nici nu mai zic, se smucesc și fug. Așa ca, sa profitam cat sunt bebeluși!

    2. Citit și rasfoit

    Noi am inceput de la 4 luni sa rasfoim carticele de copii, iar la 6 luni sa citim povești (adica eu sau tati i le citim, clar😜). Cu cat sunt mai mici atunci cand incep sa descopere cartile, cu atat mai mare drag vor prinde de ele. Acum Iunia deja le rasfoiește singura, deși prefer sa ii povestesc eu despre ce este vorba in carticica, pentru ca, evident, ea o rasfoiește mult prea repede. Sta foarte atenta și asculta uimita cum ii povestesc eu ce fac personajele in fiecare pagina a cartii. Este o adevarata incantare pentru mine sa vad cat de tare iubește cartile. 

    3. Poze, poze și iar poze

    Cand Iunia era bebeluș, o pozam sau o filmam zilnic, de mai multe ori pe zi. Fiecare noua grimasa a ei ne dadea pe spate. Cu cat a trecut timpul, cu atat s-au rarit fotografiile și filmarile. Uitandu-ma in urma, mi-ar fi placut sa fi facut mai multe poze, pentru ca timpul zboara, iar amintirile ne raman doar in poze 🙂

    4. Limiteaza timpul petrecut pe ecran

    Ideal ar fi ca inainte de un an, copilul sa nu aiba niciun fel de contact cu ecranul, fie el de TV, smartphone, laptop șamd, insa daca acest lucru nu este posibil, e foarte important ca timpul sa fie limitat. Efectul este același ca și in cazul cartilor, cu cat este incurajat mai mult statul in fata ecranului, cu atat mai atașat de el va fi copilul. Citește aici un articol foarte bine documentat despre efectele timpului petrecut in fata ecranului, in special izolare și depresie, in adolescenta. Eu zic ca totuși, riscurile sunt prea mari ca sa nu punem nicio limita. Dar fiecare parinte ia decizii pentru copilul lui. Important e ca acestea sa fie decizii informate.

    5. Du-l pe bebe la piscina

    Pentru ca in uter, bebelușii stau intr-un mediu lichid, se nasc fara frica de apa, dimpotriva iubesc apa. Cu cat incurajam mai mult afinitatea lor fata de apa, cu atat va fi mai ușor cand cresc și joaca in apa va deveni obișnuinta, facand concediile mult mai frumoase.

    6. Mergeti la Zoo

    Pana nu implinește un an, mergeti la Gradina Zoologica din oraș (sau cea mai apropiata), unde poate vedea animalutele. Cu siguranta le va invata mult mai repede așa decat doar daca i le arati in carticele. Copiii invata cel mai mult din experientele traite de ei și retin lucrurile/fiintele palpabile mai mult decat orice altceva. Și in plus, se va dovedi o aventura și un timp fain petrecut in familie :). Vezi aici cum a fost pentru noi la Zoo Baneasa.

    7. Numarati impreuna

    Noi numaram orice. Animalutele din carti, capsele de la salopeta, pașii, jucariile, nimic nu scapa fara sa fie numarat. Astfel ca, cel putin conceptul de numarat, nu ii mai este strain, inca de la cateva luni. Clar nu va pricepe exact ceea ce inseamna asta, dar la timpul potrivit, numerele vor fi mai ușor de retinut. Și chiar daca nu, noi ne prostim atunci cand numaram așa ca este, de obicei, foarte foarte distractiv😁

    8. Cantati

    Aceasta este activitatea noastra preferata. De dimineata pana seara cantam, sau ascultam muzica și dansam (ea, ca eu nu ma pricep😜). Deja recunoaște melodiile pe care le ascultam mai des și se apuca sa danseze. Dezavantajul este ca atunci cand aude muzica danseaza ORIUNDE am fi, iar acasa e foarte fain, mai greu este in mall sau in alte locuri :))))

    9. Fa-i un mulaj cu amprenta

    Exista in magazine ( de exemplu la Jumbo gasești) anumite rame, care au un kit cu lut modelabil pe o parte și pe cealalta parte poti pune o poza. Noi am primit un astfel de kit și, la 6 luni l-am folosit. Așa ca avem amprenta manutei ei pe o parte și poza din ziua aceea, pe cealalta parte. Acum cand vad mulajul nu imi vine sa cred ce micute erau mainile ei la 6 luni💕

    10. Povestiti despre orice vedeti

    Deși nu sunt o persoana foarte vorbareata, mi-am dorit și m-am straduit sa ii povestesc Iuniei despre cum functioneaza orice lucru, cu mult inainte de a pricepe ea ceva. Cand era mica mica, era fascinata cand ii povesteam despre pomi, frunze, scoarta și orice altceva mai vedeam noi pe afara. Se uita mirata la mine și analiza modul in care se mișca gura mea atunci cand auzea sunetul vorbelor mele. Acum este deja foarte obișnuita cu asta și mie imi e mult mai ușor sa ii povestesc și sa o aud ca imi raspunde, pe limba ei, evident 🙂 Sper și imi doresc ca acesta sa fie un obicei al nostru și cand va crește! Așa ca merita inceput cat mai devreme.

    Cum ti se pare lista mea? Tu ce lucruri ai include? Ce lucruri ti-ai dori sa faci cu copilul tau pana nu implinește un an, sau ce lucruri ai facut cu el deja? Scrie-mi mai jos, in comentarii.

    http://www.littlecornerofjoy.com

  • Ce invata copiii si bebelusii cand se joaca, in functie de tipul jucariei. Studiu UNICEF

    Autor Mihai Peticila

    Jucariile sunt intotdeauna un dar care ii bucura pe copii. Evident ca jucariile ii bucura si-i amuza si pe parinti, de cele mai multe ori. Insa orice copil invata atunci cand se joaca. Acum, daca Mos Craciun a venit deja, toate jucariile au fost primite, incercate si testate, ar fi bine sa stim si la ce ii folosesc acestea.

    Invatare si perfectionare a lucrurilor, fie ele deja stiute, fie unele noi – cam asta se intampla atunci cand un copil se joaca, potrivit publicatiei UNICEF “Copilul meu este o persoana importanta”.

    Pentru bebelusi mici
    Cand se joaca cu… Copilul invata… Mod de utilizare
    Cand se joaca cu jucarii mobile Bebelusul/copilul mic invata     Sa-si focalizeze privirea si sa urmareasca Lasati-le la indemana coplului.
    Odata ce un copil se poate impinge in maini si picioare sau sta sezand, acest tip de jucarii trebuie asezate la indemana lui.
    Cand se joaca cu sunatori si jucarii pentru muscat Sa se intinda si sa apuce obiectele sa produca sunete cand le manevreaza Cautati jucarii care se spala usor, in culori contrastante cum ar fi rosu-alb; galben-negru; verde-portocaliu.
    Cand se joaca cu oglinzi care nu se sparg, asezate la nivelul copilului Sa devina constienti de propria lor persoana raspunzand la propriile expresii faciale Oglinzile care nu se sparg se aseaza pe podea, pe perete sau incorporate intr-o jucarie, incitati copilul sa se priveasca si comentati imaginea lui din oglinda, povestiti-i despre ce vedeti impreuna in oglinda
    Indicatii importante, pe care autorii brosurii UNICEF le dau pentru parinti. Orice jucarie pentru bebelusi va avea dimensiuni care nu permit inghitirea, jucaria trebuie sa nu treaca prin “cercul” ce se formeaza cand lipim degetul mare al mainii de degetul aratator (mai mari de 3 cm/3cm). Orice jucarie va fi bine slefuita si nu va avea asperitati, aschii sau componenete mici ce se desprind si pot fi aspirate sau inghitite de copil.

    Pentru bebelusii mobili (bebelusii care deja au inceput sa se deplaseze singuri de-a busilea sau mergatori)
    Cand se joaca cu…
    Copilul invata… Mod de utilizare
    Jucarii care se imping cum ar fi masinute sau un animal
     
    Sa-si intareasca muschii si sa inteleaga ca miscarile lor afecteaza alte obiecte Copiii mici agreeaza in mod deosebit jucariile care raspund
    prin zgomote placute sau au parti mobile atunci cand le actioneaza
    Jucarii care pocnesc, sau produc zgomote si sunete
     
    Permanenta obiectelor (obiectele exista, sunt acolo si cand nu le vezi) Lasati copii sa le manevreze si comentati, spuneti-i ce se
    petrece cand se joaca
    Papusi Sa-i imite pe adulti si sa invete partile componente ale schemei corporale Papusile din vinilin sau cauciuc sunt cele mai bune, dar si cele din material textil si moale sunt foarte prietenoase dar mai dificil de intretinut, totusi pot fi spalate la masina de spalat
    Figurine care reproduc diferite
    animale
    Sa-si diversifice cunoasterea si sa dezvolte relatii emotionale pozitive fata de animale Explicati copilului ce fel de animal reprezinta jucaria, ce calitati are, ce caracteristici specifice. De exemplu: ursuletul, sta in padure, face mor-mor; ii place sa manance miere, etc
    Carti din material plastic,
    carton tare, material textil
    Semnificatia cartii, imbogatirea limbajului Lasati copilul sa le manevreze
    si la fiecare imagine imaginati
    o mica poveste, simpla si scurta pentru a intelege ca o carte contine povesti si are poze frumoase, uneori neintalnite in spatiul cotidian

    Jucarii pentru copii de 2-3 ani

    Jucarii de imbinat (jocuri de
    constructii, blocuri, margele de
    insirat)

    Coordonarea ochi-mana pe masura ce potrivesc obiectele
    unul cu celalalt
    Fiecare piesa a acestui gen de
    jocuri trebuie sa aiba cel putin trei centimetri pentru a evita inghitirea lor. Folositi cutii transparente pentru usurarea curateniei
    Jucarii pentru impins sau trasCum se potrivesc obiectele unele in altele, lucru care imbunatateste perceptia senzoriala si discernamantulOferiti ocazii si spatiul necesar
    pentru folosirea acestora atat in interiorul casei cat si in exterior

    “Ţintare” cu tarusi mari (Placi cu tarusi)                                  Incastre (recipiente de diferite forme: masini, galetuse, casute care au decupari si formele adecvate decuparii)

    In mod gradat abilitati motorii
    fine din ce in ce mai complexe.
    Imbunatatirea dezvoltarii  muschiilor mari inclusiv echilibrul si controlul musculaturii mari
    Toate tintarele ca si incastrele
    trebuie sa aiba dimensiuni care
    sa ofere siguranta. Puneti la dispozitie doua trei seturi de tintare cu marginile rotunjite cu
    numarul necesar de cuie intr-o
    cutie transparenta. Asta va va
    ajuta la curatenie

    Balansoare stabile pentru
    calarie actionate prin forta picioarelor copiilor
    Sa coordoneze miscarile muschilor mici si sa imbunatateasca apucarea obiectelor in pensa bidigitala. Sa se balanseze si sa se bucure cand se misca independent, sa-si dezvolte echilibrul si kinesteziaCopiii trebuie sa fie capabili sa
    urce si sa coboare singuri

    Puzzle – uri

    Cum se potrivesc lucrurile,
    imaginile ii ajuta in castigarea
    independentei si auto-corectiei
    Scoateti dvs. toate piesele
    jocului lucrati cu copilul si
    ajutati-l la primele incercari de
    reconstruire a imaginii. Gasiti impreuna cu copilul criteriul dupa care sortati partile componenete. Puzzle-urile pentru copii mici sunt formate dintr-un numar redus de parti componenete si au dimensiuni mai mari
    Seturi de jucarii cu oameni,
    animale, masinute cum ar fi
    casa papusii, ferma, garaj
    Sa foloseasca limbajul si sa afle
    despre activitatile oamenilor mari
    Este de preferat ca omuletii sa
    se potriveasca si in alte seturi

    Jucarii cu diferite mecanisme,
    cu butoane, capace, manere
    Jucarii muzicale
    Cauza-efect – Acest lucru se
    intampla cand eu fac asta
    Evitati obiectele care produc
    zgomote puternice sau necesita
    baterii. Copiilor le place sa invete cum sa actioneze diferite jucarii folosindu-si “forta de copil”

    Jucarii pentru nisip si apa abilitati manuale
    Dezvoltarea musculaturii mici
    si mari

    www.edupedu.ro

  • Creierul copiilor se lumineaza la auzul vocii mamei

    Autor ANDREEA IATAGAN


    Mami, citeste-mi ceva ca sa pot adormi, te rog, imi cere Sofia.
    Ce vrei sa iti citesc?
    Nu conteaza, vreau doar sa iti aud vocea.

    sursa foto: abclearningcenterfl.com

    Stiam ca prima legatura pe care bebelusii o stabilesc este cu vocea mamei. Cea care ii linisteste, ii alina si le da siguranta. Dar vocea mamei este mult mai importanta decat atat. Iar conexiunile dintre copil si vocea mamei sale sunt asa de profunde, incat ii influenteaza aptitudinile sociale pe care le va dezvolta mai tarziu. Vocea mamei e la fel de importanta si la o luna si la 1 an si la 8 ani, cat are Sofia acum cand inca imi cere sa ii citesc povesti.

    Un studiu al Stanford University School of Medicine a aflat de ce aceasta legatura este atat de puternica. Cercetatorii au analizat modul in care copiii de diferite varste reactioneaza la vocea mamei. Ceea ce au aflat mi se pare incredibil:

    • Un copil recunoaste vocea mamei chiar daca o aude numai o secunda;
    • Copiii disting vocea mamei dintre sute de voci similare care rostesc, in acelasi mod, cuvinte fara o semnificatie anume;
    • Vocea mamei activeaza, instantaneu, foarte multe parti ale creierului unui copil: cele responsabile pentru recunoastere auditiva, pentru emotii, recompense, comportament si relatii sociale;
    • Vocea mamei aprinde chiar si retelele neuronale responsabile de recunoasterea chipurilor. Asta i-a uimit pe cercetatori, cu atat mai mult cat copiii priveau un ecran negru in momentul in care au auzit vocea mamei;
    • Cu cat partile creierului stimulate de vocea mamei sunt mai conectate intre ele, cu atat copilul are abilitati sociale mai puternice;
    • Niciun alt stimul auditiv nu aprinde atat de multe parti ale creierului unui copil.

    Si inca o concluzie a acestui studiu, preferata mea:
    Vocea mamei activeaza cu atat mai multe parti ale creierului unui copil cu cat legatura dintre cei doi este mai puternica.

    Asa ca, atunci cand va roaga sa le cititi o poveste, faceti-o fara ezitare. Copiii au nevoie de vocea noastra mai mult decat ne putem inchipui. 

    Articol bazat pe studiul: Neural circuits underlying mother’s voice perception predict social communication abilities in children – Stanford University School of Medicine, Proceedings of the National Academy of Sciences

    http://www.educatiecudragoste.ro

  • Copiii care citesc mult invata sa ruleze nu numai imagini, ci si emotii, opinii si valori

    Copiii care citesc au un sistem de ghidaj interior cu mult mai sofisticat decat restul, spune Oana Moraru, consultant educational și fondatoare a Scolii Helikon. Ea vorbește despre importanta lecturii inca de la varsta frageda și despre avantajele pe care le are un copil care descopera lumea și prin intermediul cartilor. 


    Cand ii punem copilului pentru prima data cartea in mana?
    Copiilor le place sa rasfoiasca de la 1 an. La inceput, mișcarea paginilor ii amuza și ii intriga; in timp, ii ajuta la dezvoltarea coordonarii mușchilor mici ai mainii și a ochilor; astfel, cartea apare deja in viata copiilor ca un instrument pregatitor pentru fundamentele cunoașterii. Nu dupa mult timp, din ea incep sa citeasca și sa creeze sens parintii, bunicii, educatoarele. Inca de la gradinita, majoritatea copiilor au in programul zilnic un interval anume dedicat imprietenirii cu paginile cartilor. Preșcolarii merg la biblioteca inainte de formarea deprinderii propriu-zise. Li se citește, li se construiește abilitatea de a face predictii, a urmari imagini și a le așeza in ordine cronologica. Nu cred ca se pune problema varstei. Cartile fac parte din viata noastra cum face parte muzica sau jocul. Motivul pentru care ele dispar la un moment dat tine, cred, de obiceiurile familiilor. Daca acestea nu le includ constant in rutina zilnica, ele sunt rapid inlocuite de mijloace care servesc pe tava imaginatiei lucruri ușor de preluat, fara efort cognitive sau negocieri semantice: televizorul, de pilda, este un astfel de servitor comod al imaginatiei altora in casa copiilor noștri.
    Sӑ il indemnam pe cel mic spre lectura
    Cred ca propria noastra crispare in legatura cu momentul deciziei de a-i face pe copii sa citeasca e prima care amana apetitul lor pentru citit. Daca am trata lucrurile natural, fara afectare și fara permanentele insistente despre cum ”ai carte, ai parte”, copiii nu ar mai simti cititul ca pe o obligatie, ca pe o moda care aduce placere adultului de langa el. Daca parintii citesc, daca ei vorbesc zilnic de sursele ideilor lor, daca urmaresc, alaturi de copii, site-uri și platforme cu știri despre tot felul de minuni și descoperiri ale lumii, lectura s-ar insinua in viata copiilor noștri natural. Abandonul ei apare in momentul in care timpul copiilor este in majoritate presarat cu lucruri care simplifica total orice efort al mintii. Același lucru se intampla și la școala. Daca profesorul este sursa principala a informatiei și nu textul scris, lucrurile vin pe calea lectiei de invatat: adica a unor scheme elaborate deja de adult pe care elevul le inghite, fara sa fie nevoit sa intre in textul manualului sau al oricarei alte surse tiparite. Atat timp cat nu facem din citit originea creșterii noastre de zi cu zi, ci scop in sine, n-avem nicio șansa sa cultivam placerea lecturii.
    Cartile potrivite pentru varsta preșcolara
    Cititul nu este scop in sine, ci instrument de invatare. Invatarea, la varsta preșcolara, incepe de la lumea familiara a copiilor și ajunge la tot ce presupune fascinatia naturii. Copiilor le place sa invete despre fenomene ale lumii vii, plante, animale, habitate. Atunci iși formeaza gandirea cauzala, perceptia sistemelor și a modului in care noi, fiintele vii, suntem legate, una de cealalta. Cele mai potrivite carti formeaza hartile mentale ale lumii in care traim, vorbesc despre emotii și puterea copiilor de a avea o voce in lumea in care traim. Aceasta din urma se formeaza prin identificarea cu supereroi și magia puterilor exceptionale. Cartile copilariei stau la baza sanatatii noastre mentale. Cu totii avem nevoie sa integram miturile stravechi ale luptei dintre rau și bine, sa simtim in noi pielea personajelor intunecate și luminoase, deopotriva.
    Care sunt principalele avantaje ale lecturii? Ce atu-uri are un copil care citește?
    Dupa ce creierul invata mecanica asocierii litera-sunet și reușește sa faca sinteza silabelor, in mintea copilului se intampla un salt extraordinar: cuvintele incep sa prinda viata, sa creeze un film al ideilor, sa construiasca imagini complexe. In interiorul acestui film – produsul efortului intelectual, cuvintele necunoscute incep sa se lege de celelalte și sa declanșeze deductii sau presupozitii, din ce in ce mai elaborate, din ce in ce mai inteligente. In timp, copiii care citesc mult invata sa perieze cu privirea pagini intregi, sa creeze sens instantaneu, sa ruleze nu numai imagini, ci și emotii, opinii, convingeri și valori. Cititul este ca o creștere a pielii pe dinauntru: e un fel de captușeala inteligenta, de program magic care ne ghideaza alegerile, ne conecteaza neuronii in retele care fac viata mai ușor de navigat și de transformat in avantajul nostru. Copiii care citesc au sistem de ghidaj interior cu mult mai sofisticat decat restul.
    Lectura este placutӑ/ incitantӑ/ amuzantӑ
    Placerea cititului este o chestiune de gust cultural: poti sa cunoști lumea la televizor, servit de altii, sau poti sa o cunoști pe cont propriu, selectandu-ti singur autorii, adica lentila prin care te uiti la tine și la restul universului. E cam același lucru cand sunt invitata sa aleg ce tablou imi place: acela de la targul de toamna, cu pisici pufoase intr-un paner sau cel din excursia școlara la muzeu. Poate nu știu initial ce imi place, dar, dupa expuneri repetate la marea arta, gusturile mi se rafineaza, alaturi de emotii și convingeri educate. La școala, exercitiul citirii, in sine, poate fi amuzant daca el servește descoperirii acestor diferente de fond in cunoașterea umana. Daca elevii se simt imputerniciti de lectura, momentul n-are cum sa nu fie ceea ce este oricum: amuzant, fascinant și de neinlocuit.
    Oana Moraru
    http://www.helikonedu.ro

  • Bebelusii – Minuni curioase, inca din prima clipa

    Copiii ne uimesc cu inteligenta lor inca din momentul nasterii. Ei sunt pregatiti pentru viata, sunt inzestrati cu tot ce e nevoie si au vointa sa invete, sa cunoasca lumea. Curiozitatea lor este innascuta, ea ii ajuta si impinge sa cunoasca si sa se familiarizeze cu tot ceea ce a aparut in viata lor.

    In mediul intrauterin au fost protejati, mângâiati, linistiti. Au auzit sunete, au asculat muzica, vocea mamei si a tatalui i-au insotit. De asemenea, au simtit o parte din gusturile si mirosurile lumii prin intermediul lichidului amniotic.

    La nastere sunt adaptati perfect pentru explorare, incet, incet, cu pasi mici dar siguri isi vor dezvolta toate simturile.

    Din cele 5 simturi, ale noastre – vazul este singurul care nu este stimulat in uterul mamei, dar inca de la prima imbratisare te poate vedea.

    Asadar, ne pregatim sa primim si sa fim in jurul unui bebelus – o fiinta inteligenta, un spirit plenar, care va cunoaste lumea, la inceput prin noi. Noi, mamele – suntem privilegiate, putem ghida, proteja si iubi un univers. Copilul nostru este miracolul devenit realitate.

    Vorbeste-i bebelusului tau!

    Cânta-i! Vocea ta ii este familiara, ii face placere sa te auda. Va invata mult mai usor sa iti raspunda si sa repete vocale, la inceput, apoi sa gângureasca si sa spuna el primele parti de cuvinte si cuvinte. E fascinant, cum cineva atât de mic, are o asa putere imensa de invatare.

    Arata-i lucruri in culori intense!

    Pune-i in patut, in dreptul ochilor, mai intai si apoi in apropiere jucarii sau protectii pentru patut in culori vii. Când vorbesti stabileste contactul vizual si schimba tonul vocii. Il ajuti sa se concentreze pe fata ta, si asa ii stimulezi concentrarea si atentia. Când ii citesti foloseste intonatia. Poeziile pentru copii sunt foarte potrivite pentru a fi spuse micutilor. Și e bine sa faci “fete-fete”, schimbarea si mimica fetei ii ajuta sa inteleaga si sa asocieze sunetele cu senzatii: de fericire, liniste, entuziasm, nedumerire. Daca ii citesti de timpuriu el va asocia cititul cu starea de bine, de liniste din bratele mamei si e mult mai probabil ca ii va placea sa citeasca toata viata.

    Parea noastra e ca trebuie sa ne invatam copii sa citeasca de la cea mai frageda vârsta. Familiarizarea cu obiectul “carte” este foarte importanta. Avem nevoie doar sa gasim cartea potrivita vârstei lor.

    Atinge-ti bebelusul. Imbratiseaza-l! Mângâie-l! Arata-i dragostea ta!

    Simtul tactil face ca legatura mama-copil sa fie cea mai speciala emotie, relatie, cea mai pura forma de iubire. Dupa primele luni in care atingerile parintilor sunt cele mai importante momente de contact ale bebelusului, din aproape in aproape acesta incepe sa prinda si sa traga de orice ii e la indemana, adica sa ia cunostinta cu tot ce il inconjoara. Isi descopera mai intâi mânutele, apoi lucrurile apropiate.

    Materialele cu diferite texturi sunt atractive pentru ei, in aceasta etapa.

    Multi au spus ca bebelusii sunt asemeni “buretelui” ca “absorb” totul. Asa este! Noi inca suntem uimiti de capacitatea unui creier de copil. Iar despre curiozitatea lor credem ca ar trebui sa nu ne paraseasca nici pe noi. Credem ca avem multe de invatat de la copii nostri – curiozitatea si perseverenta sunt doar 2 lucruri care ar trebui pastrate pe parcursul intregii vieti. Deci, noi propunem sa fie apreciate, sprijinite, cultivate, intarite, laudate si dezvoltate.

    Credem ca o intrega lume ar fi mai buna daca am cultiva aceste 2 MARI CALITAŢI.

    Asadar, va invitam sa fiti alaturi de noi in acesta calatorie magica de descoperire a lumii prin simturile unui bebelus.